Gezondheid  Voeding 

Wanneer je minder koolhydraten gaat eten, is het verstandig om extra glutamine in te nemen. #spierwerking #brandstof

Wednesday 01 January 2014
252
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Glutamine is de hoofdbrandstof van onze zenuwcellen, darmen en immuunsysteem. Wanneer we onze koolhydraatinname verlagen zullen onze spieren ook om glutamine schreeuwen. Extra inname per dag is dan noodzakelijk. Vier á vijf maal per dag vijf gram (twintig gram of meer) kan een oplossing zijn. Doe je dit niet dan is de kans groter dat je wat spiermassa moet inleveren als je de inname van koolhydraten mindert.

Glutamine is het meest voorkomende aminozuur in ons lichaam dus extra supplementeren kan geen kwaad. Ze wordt gebruikt als brandstof, bouwstof, bloedontzuurder en eiwitverplaatser. Wanneer ons lichaam door stress onder druk komt te staan, wordt de vraag naar glutamine hoger. Denk daarbij aan darmproblemen, wondherstel, ziekte en overmatig sporten. Zijn er duidelijk lichamelijke klachten die worden veroorzaakt door een glutaminetekort, dan kunnen deze bij extra inname binnen een week verdwenen zijn.

EHF – SportVasten – Soulm8
Photo by pixabay
archief S&F 167
Veel Nederlanders hebben een magnesium tekort. Groene groenten, noten en zaden kunnen het tekort aanvullen. #magnesiumcitraat #magnesiumbaden
Pistachenootjes zijn gezonder dan we denken. Ze zouden zo maar dezelfde werking kunnen hebben als statines op ons cholesterol. #statines