Gezondheid 

Hypothalamussyndroom kan zo maar het meest voorkomende ziektebeeld worden van deze tijd. #vermoeidheid #elektrostatischeverstoring

Wednesday 01 January 2014
191
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Door onze huidige manier van leven waarbij we het lichaam constant overladen met input bestaat een grote kans dat we onze energiesystemen te veel prikkelen. Constante prikkeling van emoties en gevoel van buitenaf kan een heftig effect hebben op ons geestelijk en lichamelijk welzijn. Ook het constant in contact komen met toxische stoffen kan een bijdrage leveren aan de overbelasting van onze lichamelijke systemen. Een ongeluk, een virus, een hersenschudding, geweld maar ook de constante blootstelling aan elektrische velden kunnen de oorzaak zijn van een verstoring van de hypothalamus waarbij we spreken over het hypothalumus syndroom. 

De hypothalamus regelt drie belangrijke kerngedragingen:

  1. Vecht- en vluchtgedrag
  2. Voedingsgedrag
  3. Voortplaningsgedrag

De hypothalamus is echter ook betrokken bij allerlei andere belangrijke functies in ons lichaam, zoals de hormoonbalans, het autonome zenuwstelsel, temperatuurregulatie, emoties, slaapritme, concentratie en geheugen, het verwerken van prikkels uit de omgeving en stemming. Je kunt wel zeggen dat de hypothalamus een belangrijke rol heeft in de aansturing van ons lichaam. Wanneer de werking van de hypothalamus verstoord raakt, heeft dat dan ook veel gevolgen.

Enkele kenmerken zijn:

  • Verstoord slaapritme.
  • Vermoeidheid.
  • Slechte concentratie en geheugen.
  • Storing van het vegetatieve zenuwstelsel, zich uitend in overmatig zweten wat zich vaak ‘s nachts voordoet.
  • Het soms ineens warm of koud hebben en een gevoelig bewegingsapparaat.
  • Een wattengevoel in het hoofd. Ook wel: wazig gevoel, licht gevoel in het hoofd.
  • In sommige gevallen eetstoornissen, slechte stemmingen/ depressie, angsten en verminderde stressbestendigheid.


Er zijn gelukkig heel wat opties om de hypothalamus positief te prikkelen. Zorg in ieder geval dat er niet te veel stress in je omgeving is. Kies de baan die echt bij je past en zo ook in je privé relaties. Wees niet altijd bezig met het verleden en de toekomst. Leef meer in het nu! Morgen hebben we namelijk niet onder controle en aan gisteren kunnen we niets meer veranderen. Dat klinkt natuurlijk heel eenvoudig en is in de praktijk iets moeilijker uit te voeren. Neem je tijd om daar mee aan de slag te gaan, je gaat absoluut het verschil merken. Bewust ademhalen en meditatie kunnen je daarbij helpen.

Elektronische verstoringen in de slaapkamer weghalen is ook een pluspunt. Het is verstandig om met name apparaten die zich dicht bij je hoofd bevinden de kamer uit te zetten. Elektrische wekkers, telefoons en televisies of beeldschermen zijn geen vrienden van de hypothalamus.

Voedingssupplementen zoals rhodiola, mangaan en griffoen staan bekend dat ze de werking van de hypothalamus direct of indirect positief kunnen beïnvloeden.

SportVasten – Soulm8
archief S&F 167
Pistachenootjes zijn gezonder dan we denken. Ze zouden zo maar dezelfde werking kunnen hebben als statines op ons cholesterol. #statines
Afvallen en aankomen