Gezondheid 

cecllulitus de nachtmerrie van veel vrouwen

Wednesday 01 January 2014
285
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Een van de meest besproken onderwerpen in de gym is al jaren die duivelse cellulitis. De sinaas appelhuid lijkt, als ze er eenmaal is, niet meer weg te krijgen. En met de klassieke  caloriebeperkende methode van diëten lijken vaak zelfs de klachten door afvallen te verergeren. En natuurlijk is de fitnessmarkt hier al lang op ingesprongen.

Al jaren komt het ene na het andere wondermiddeltje op de markt en de meeste vrouwen die ik spreek hebben zich al eens zo’n illusie aan laten smeren waarmee ze in het beste geval de symptomen tijdelijk kunnen bestrijden.

Maar uiteraard neem ik zover mogelijk uit principe nooit genoegen met het bestrijden van een symptoom. Wat is nu de oorzaak van het ontstaan van cellulitis? Dat is de disbalans tussen twee hormonen: oestrogeen en testosteron. Als er teveel oestrogeen is ten opzichte van testosteron kan er cellulitis ontstaan. Dit is dus ook de reden dat er bij mannen vrijwel geen cellulitis voorkomt.

Belangrijke oorzaken van deze disbalans zijn:

• Te hoog vetpercentage, waarbij testosteron in het vetweefsel met hulp van het enzym aromatase omgezet wordt in oestrogeen.

• Binnenkrijgen van xeno-oestrogenen (chemische oestrogeenachtige stoffen) uit plastics, pesticiden en chemicaliën uit voeding, cosmetica, parfums en de omgeving.

• Ook belasting van de lever heeft invloed, want oestrogeen wordt door de lever uit het bloed gehaald en als er nog giftigere stoffen zoals alcohol in omloop zijn zal de lever hier voorrang aan geven. In dat geval blijft er dus meer oestrogeen in het bloed.

• Stress en overtraining verlagen het testosteron.

• Zoethout in thee en drop verlagen ook het testosteron.

• Inactiviteit.

• Slecht slapen.

De trucs om dit te verhelpen:

• Train als een bodybuilder. Het lijkt misschien iets voor mannen, maar de meest effectieve training om van de cellulitis af te komen, bestaat uit zware krachtoefeningen. Focus hierbij op de grootste spiergroepen: benen, rug, borst. Hiermee boost je testosteron.

• Val af. In het begin lijkt het de cellulitis te verergeren, maar op de lange termijn zal het minder worden door oestrogeenverlaging.

• Probeer zo min mogelijk xeno-oestrogenen binnen te krijgen. Filter water in bijvoorbeeld een brittakan, eet biologisch en/of haal de schil eraf (minder bestrijdingsmiddelen) en werk met natuurlijke cosmetica en parfums.

• Drink geen alcohol en eet zo schoon mogelijk om de lever te ontlasten.

• Verlaag je stressniveau.

• Zorg voor een goede nachtrust.

• Eet geen drop en drink geen zoethout bevattende dranken.

• De volgende supplementen kunnen meehelpen: aromataseremmers (DIM, resveratrol, brandnetelwortel) en leverondersteuners (mariadistel), testosteronboosters (MACA, magnesium, zink).

• Een arts kan een testosterongel voorschrijven bij aangetoonde tekorten (meestal na de overgang). 

Ralph Moorman
Photo by pixabay
archief S&F 167
Pcos onregelmatig of niet mestrueren
Dopingautoriteit: als je vertrouwt op eigen kracht