Vragen & antwoorden 

Vragen & Antwoorden : Kan laag intensieve aerobe inspanning vet verbranden?

Wednesday 01 January 2014
192
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Er werd altijd beweerd dat je door laag intensieve aerobe inspanning vet verbrandt. Vandaar al die loopbanden, ergometer fietsen en langlaufmachines in ieder fitnesscentrum. Er gaan op het moment echter stemmen op, en dat zal je zeker weten, dat juist krachttraining en niet duurbelasting helpt vet te verbranden. Is dat niet wat tegenstrijdig of blijft het bij het traditionele: een beetje van het één en een beetje van het ander? Je kunt toch ook niet verwachten dat al die wat mollige dames van de loopband naar het squatrek worden gestuurd? Dat doen ze toch niet want ze zijn o zo bang spieren te krijgen en eruit te zien als een man. Ik blijf zelf ook liever lopen en fietsen dan met zware gewichten rond te zeulen.

Rosita, Utrecht

 

Beste Rosita,

Ja, aerobe, laag intensieve beweging gedurende langere tijd, verbrandt vet, speciaal als de glycogeendepots in de spieren op een wat laag niveau staan. Maar goed, stel je verbruikt met een uurtje fietsen 250 calorieën. Kijk met enig wantrouwen naar die displays die laten zien hoeveel calorieën je verbrand hebt. Hoe exact zijn deze? En belangrijker: waren het vetten of koolhydraten of eiwitten, die de energie geleverd hebben? Nou ja, twee- tot driehonderd calorieën per dag wegpeddelen, lijkt leuk, maar als je uitge-aëroobd bent, gebeurt er niets meer. Krachttraining verbruikt voornamelijk koolhydraten uit de glycogeendepots, want de contractie van spieren is te intensief om vetzuren voor energie om te zetten. Het gewenste gevolg van krachttraining is extra spiermassa en die doet wél wat nadat je de gym uit bent. Vetmassa verbruikt in rust vrijwel geen energie, spiermassa, en vetvrije massa (VVM) als geheel, verbruiken 24 uur per dag energie, ook als je slaapt en tijdens de nachtrust wordt vrijwel uitsluitend vet gebruikt. Koolhydraten uit de lever houden ’s nachts het bloedsuikerpeil op gang om de hersenen van energie te voorzien. Voor de rest worden de calorieën geleverd door vetten. Daar komt nog bij dat je grondstofwisseling na een intensieve krachttraining zeker 48 uur op een hoger niveau komt te liggen. En kun je aerobe training en krachttraining voor een optimaal resultaat combineren? Ja, mits je die duurtraining beneden dertig minuten houdt. En heus Rosita, je krijgt van het zeulen met zware gewichten echt geen Miss Olympia fysiek, gewoon een beter functionerend en gezonder lichaam.

Succes, Peter

Photo by MilitaryHealth on Flickr
archief S&F 167
Vragen & Antwoorden : Wietpas één van de grooste miskleunen?
Vragen & Antwoorden : aspartaamfobie