Vragen & antwoorden 

Vragen & Antwoorden : Vis tijdens zwangerschap

woensdag 01 januari 2014
61
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Beste Peter,

Ik ben een vrouw van 28 en al drie maanden zwanger. Ik neem extra foliumzuur om de foetus te beschermen tegen een open ruggetje en heb de intensiteit van mijn workouts wat verlaagd. Nu hoor ik van een kennis dat het eten van vis goed zou zijn voor zwangere vrouwen. Niet zozeer voor de foetus als wel voor de vrouw zelf. Heeft u daar wel eens van gehoord? En als het waar is, wat voor vis moet ik dan eten en hoeveel keer per week in welke porties?

Anja Harderwijk

|Afbeelding1|

 

Beste Anja,

Je hebt gelijk, maar ik moet er wel een toelichting bij geven. Studies in Amerika bij zwangere vrouwen hebben uitgewezen dat twee tot drie maal per week vette vis eten (zalm, makreel, sardines, haring) de kans op depressie bij zwangere vrouwen en kraamvrouwen met maar liefst vijftig procent vermindert. Hoe dat komt? Vette vis is rijk aan omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn bouwstenen voor de hersenen. Bij een tekort aan omega-3 vetzuren neemt het gehalte van de neurotransmitter serotonine af en een tekort aan hieraan verhoogt weer de kans op depressies. Zowel tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap als na de bevalling, de zogenaamde postnatale depressie. Een foute benaming eigenlijk, het zou postpartale depressie moeten zijn, maar dit terzijde. De overheid in de VS waarschuwt tegen het eten van meer dan 340 gram vette vis per dag wegens het veronderstelde hoge kwikgehalte in zeevis. Er wordt echter juist in vis als zalm maar heel weinig kwik aangetroffen. Visoliesupplementen zijn helemaal vrij van zware metalen. Overigens hoef je, volgens de onderzoekers, pas in het laatste trimester (maand 7, 8, 9) met vis of visoliesupplementen te beginnen. Het kan echter geen kwaad ze nu al in je dieet op te nemen. Overdrijf niet. Drie maal per week vette vis is voldoende. Krijgt een zwangere vrouw in het laatste trimester van de zwangerschap geen omega-3 vetzuren binnen, dan zal de foetus ze uit de vetreserves van de moeder halen. Deze krijgt daardoor een tekort met als mogelijk gevolg een depressieve stemming. De aanbevelingen zijn gebaseerd op een onderzoek bij 11721 Britse vrouwen. Een representatieve populatie. Vis eten dus of capsules nemen, het kan je een hoop ellende besparen. Overigens hoef je vóór de zesde maand de intensiteit van je training nog niet te verlagen.


Een voorspoedige bevalling toegewenst,

Peter

Photo by freestocks.org on Unsplash
archief S&F 167
Vragen & Antwoorden : commerciële kettingbrief van voedingssupplementen
Zwakke spiergroepen wat doe je er aan ?