Fitness 

Definitie van dom : doe steeds hetzelfde en verwacht een ander resultaat. #overload #cardio

woensdag 14 februari 2018
335
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Bij Overload Worldwide is dit een van de meest gebruikte quotes die je tijdens de cursussen te horen krijgt. Slimme vraag! Waarom zou je inderdaad dezelfde dingen blijven doen en een ander resultaat verwachten? Waarom zou je maand in maand uit, jaar in jaar uit een uur of nog langer op je cardioapparaat trainen terwijl je niet echt progressie boekt? De meeste mensen sporten toch om iets te bereiken? We willen minder vet, meer spieren of juist fitter worden. Dit geldt natuurlijk ook voor die sporters in de gym die al jaren dezelfde soort trainingsschema’s volgen en eigenlijk al een paar jaar geen vooruitgang meer boeken. De kunst is om daarover eerlijk tegen jezelf te zijn. Hoe zag je er vorig jaar uit? Ben je nu verbeterd? Ben je sterker? Heb je meer spiermassa? Zie je er beter uit nu je een jaar verder bent?

Veel mensen doen te veel en te vaak cardio. Dat heeft een negatief effect op kracht en snelheid en zo ook op de balans tussen vet en spieren. Het geeft het lichaam na zes tot acht weken continue cardiotraining een stressimpuls.

Wanneer je na de acht weken dan toch de cardiotraining voortzet, is er een grote kans op adrenal fatique. Bijnieren zullen overprikkeld worden en het lichaam komt niet meer tot rust. Er kunnen dan concentratieproblemen, vermoeidheid, angstaanvallen, allergieën ontstaan. Dit zijn enkele vaak voorkomende symptomen. Constante cardiotraining heeft een negatief effect op de balans tussen aanmaak van cortisol en testosteron waardoor de spiermassa kan afnemen. Deze verandering in volume van spiermassa geeft het lichaam een grote hoeveelheid stress. Daarnaast raken de hormonen van slag, hetgeen we Fat Ass Cardio Syndrom noemen.

Bron: Overload Worldwide – Soulm8
Photo by Shane Rounce on Unsplash
archief S&F 167
Boekbespreking : De houdbare man, Pim Christiaan
Testosterontherapie bestrijdt het buikje