Gezondheid 

Meer suikermisère

Saturday 01 December 2012
242
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Nu zul je geneigd zijn te denken: ‘Ja, maar de hersenen werken toch op suiker? Hoe kan dat dan slecht zijn voor het denkvermogen?’ Je zou zelfs kunnen denken: ‘Hoe meer hoe beter.’ Zo werkt het dus niet. Inderdaad glucose is de primaire (en normaal gesproken enige) energiebron voor de hersenen. In tegenstelling tot spieren, die meer brandstof nodig hebben naarmate ze meer of harder werk verrichten, heb je niet meer suiker nodig als je je hersens zwaar belast, door bijvoorbeeld nieuwe dingen te leren en ingewikkelde problemen op te lossen. Fabrikanten van suikers proberen de illusie dat je beter en sneller zou kunnen denken wanneer je hun rotzooi maar slikt, echter tegen alle wetenschappelijke feiten in in leven te houden want handel is handel. Zie in dit verband http://www.dextro-energy.com.

De Nederlandse tak van dit bedrijf maakte het enkele tientallen jaren  geleden helemaal te bont toen het in samenwerking met nota bene de Vereniging Veilig Verkeer Nederland een advertentiecampagne startte gericht op automobilisten. Wanneer je achter het stuur vermoeid werd, hoefde je alleen maar zo’n tablet of wat te nemen en je was weer fris en helder. Uit de medische hoek kwam direct protest. Wanneer je zo’n groot tablet glucose inneemt, zal je bloedsuiker uiteraard stijgen, met als gevolg een overreactie van de alvleesklier die direct een overmaat aan insuline uitstoot, waardoor de suikers voornamelijk in de spieren terecht komen, waar ze op dat moment niet nodig zijn. Gevolg: het bloedsuiker daalt dramatisch en je hersenen hebben (in tegenstelling tot de spieren) geen voorraadkamers voor glucose. Ze moeten het doen met wat het bloed aanvoert en dat wordt dus minder. Zo ook de oplettendheid en het reactievermogen. Achter het stuur  in slaap vallen, behoort tot de mogelijke gevolgen van een hoge doses glucose. Meer glucose doet de hersenen dus niet beter werken, in tegendeel. Je kunt een vergelijking maken met een auto: stel je eens voor dat je een brandstoftank van zestig liter, vervangt door een van negentig liter, zonder verdere tune ups aan de wagen. Gaat de auto nu sneller? Nee, hij heeft bij een volle tank dertig liter meer gewicht mee te zeulen en gaat de facto langzamer. Als je dit sterk overdrijft en een tank van tienduizend liter op een aanhanger aan je wagen monteert, komt deze helemaal niet meer in beweging. 

door Peter van der Zon
Photo by congerdesign on pixnio
archief S&F 166
Laser in plaats van olieproductie
Te weinig groeihormoon in boksers