Fitness 

Perfecte warming-up

Saturday 26 August 2017
202
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Een kwartier fietsen op een tempo waarvan de instructeur zegt: “Dat kan sneller, meneer/mevrouw.” Dat is volgens Braziliaanse bewegingswetenschappers de allerbeste manier waarop krachtsporters zich kunnen voorbereiden op het echte werk.

Volgens de onderzoekers is een algemene warming-up geen overbodige luxe en zouden krachtsporters eerst even op zo’n cardiomachine moeten plaatsnemen voordat ze een dumbbell of barbell aanraken. Een goede algemene warming-up verhoogt de temperatuur van je spieren met zo’n drie graden, waardoor je beter kunt presteren. Een warming-up die korter duurt dan vijftien minuten zorgt er niet voor dat je straks meer kilo’s omhoogduwt, ontdekten de Brazilianen. Ze ontdekten ook dat je tijdens je warming-up het beste kunt bewegen met een intensiteit die veertig procent van je maximale zuurstofopname bedraagt. Je fietst dus net zo hard als je op een zonnige dag naar de winkel fietst. Een warming-up met een hogere intensiteit berooft de spieren echter van energie, waardoor je daarna minder goed traint. Laat die instructeur dus maar kletsen. 

Willem Koert
archief S&f 165
Stresshormoon aan banden met kersen
PURE GRAZE® VLEES: ECHT (G)RAZEND GEZOND!