Fitness 

Proteïne vóór of na de training

Saturday 26 August 2017
219
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Er is eindeloos over gediscussieerd wanneer een proteïneshake het best genomen kan worden: vóór de workout of erna. Er gingen zelfs stemmen op om juist tijdens de training een shake te nemen. Zij die pleitten de shake te nemen vóór de training, komen met het argument dat dan reeds tijdens de workout aminozuren de spieren kunnen bereiken, zodat herstel  en supercompensatie nog tijdens de training kunnen beginnen. Daar kun je een aantal gigantische vraagtekens bij zetten. Bijvoorbeeld dat eiwitten nogal traag verteren en relatief lang in de maag blijven, terwijl tijdens de training juist het maagdarm kanaal minder goed doorbloed is, zodat de vertering tijdens inspanning beduidend minder is dan in rust. Een Nederlands onderzoek, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, komt tot de conclusie dat het rendement groter is wanneer de proteïne na de training genomen wordt.

Doel

Het doel van de studie was de vertering, absorptie en kinetiek van proteïnen te vergelijken tussen jongere en oudere mannen bij inname van de eiwitten en de proteïne synthese in rust en na inspanning. Hiervoor werd het ‘gemerkte’ essentiële aminozuur phenylalanine gebruikt. Tussen jongere en oudere mannen werd geen verschil gevonden in de vertering, absorpie en kinetiek van dit aminozuur, dat hier als tracer voor alle in de portie eiwit aanwezige aminozuren fungeerde.

Conclusie

De eiwitvertering, -absorptie en kinetiek waren bij inname van de eiwtten ná de training niet verminderd. Sterker nog: men concludeerde dat bij proteïneconsumptie ná de training meer als bouwsteen van spiereiwitten bruikbare aminozuren sneller vrijkwamen voor herstel en supercompensatie en dat ook hier geen verschil tussen de verschillende leeftijdsgroepen gevonden werd. Logisch, maar je kunt ook voorspellen dat vóór de workout ingenomen eiwitten, na de training sneller beschikbaar zijn omdat ze zich reeds in het maagdarmkanaal bevinden. O ja, tijdens de training dragen eiwitten niet bij tot herstel van spiercellen. Vorming van nieuwe spiereiwitten vindt nu eenmaal pas optimaal plaats in rust.

Peter van der Zon
American Journal of Clinical Nutrition
archief S&f 165
PURE GRAZE® VLEES: ECHT (G)RAZEND GEZOND!
Gember is een afslanksupplement