Fitness 

Bij snelle verzuring van de spieren kun je een lactaattolerantie training doen. #krachttraining #intervaltraining

Saturday 01 December 2012
178
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Ben jij zo’n krachttrainer die altijd tot de max gaat? Die traint tot het niet meer gaat? Die doorgaat tot het lichaam afhaakt? Er is altijd wel iets wat het opgeeft in ons lichaam. We kunnen tenslotte niet onbeperkt doorgaan met bewegen. Door middel van goede voeding is dat een beetje te sturen. Slecht eten en drinken geven namelijk slechtere sportprestaties.

Wanneer verzuring van onze spieren onze beperking is bij het trainen, kunnen we daar wat aan doen. Door middel van een lactaattolerantie training kun je het lichaam laten wennen aan verzuring. Het uitvoeren van deze manier van trainen kan je dan ook helpen wanneer je op een plateau zit of gewoon een boost wil hebben.

Probeer deze training met losse gewichten te doen. Met machines is ook mogelijk maar dan kun je het beter voor kleine spiergroepen doen, zoals de armen. Laten we als voorbeeld de standing press voor de schouders doen met barbell of dumbells. Dat is afhankelijk of je alleen of met iemand anders traint. Alleen kies je altijd voor dumbells daar je achter elkaar door moet trainen en regelmatig van gewicht moet veranderen.

De staande press verdient de voorkeur boven de zittende omdat er veel meer wordt gevraagd van de stabiliserende spieren. De core wordt er bij betrokken en dat altijd beter. Daarnaast kun je bij het uitvoeren van de lactaattolerantie training staand iets meer flexibel bewegen dan bij de zittende versie (ook bekend als positief smokkelen).

Pak een gewicht waarmee je tien reps kunt uitvoeren in tempo 1.0.1.0 (één seconde excentrisch, één seconde concentrisch) Belangrijk is wel om alles veilig uit te voeren. Doe het niet te snel. Houd over elke beweging controle. We gaan zestig herhalingen achter elkaar uitvoeren. Je leest het goed: zestig herhalingen! Zoveel reps uitvoeren met het gewicht waarmee je tien herhalingen aan kan, is natuurlijk onmogelijk. Wat we gaan doen, is het gewicht steeds verlagen wanneer we tot failure komen. Je zult waarschijnlijk met een beetje persen elf of misschien twaalf herhalingen kunnen uitvoeren. Stel, je begint met twintig kilo press, dan zal de volgende stap rond de achttien kilo zijn en daarop volgend zestien kilo en zo verder. Voer je zestig herhalingen uit en klaar is Kees.

Het lijkt misschien makkelijk, maar wanneer je bij rep nummer dertig bent, vind je eigenlijk dat je er wel klaar mee bent. Lachwekkend zijn natuurlijk de gewichten die je uiteindelijk gaat gebruiken wanneer je voorbij de veertig herhalingen komt.

Appeltje eitje? Dan wordt het tijd eens wat zwaardere gewichten gebruiken! 

Bron Overload: TOP A, B en C
archief S&F 166
Vasten kan wondgenezing versnellen. Sneller herstellen van een operatie kan door voorafgaand te vasten. #sapvasten #sportvasten
De vertraagde schildklier: Oorzaken en oplossingen