Fitness 

BEREIK JE DOELEN

Saturday 01 December 2012
147
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Het einde van 2012 nadert en al gauw zitten we in het nieuwe jaar. De eerste maand van het jaar wordt vaak gebruikt om nieuwe doelen te stellen. Wie is er niet een jaar begonnen met het goede voornemen om meer te gaan sporten of een gezondere manier van eten op te pakken?

We slaan de eerste week van het nieuwe jaar meestal over om veranderingen toe te passen in ons leven, maar in week twee gaan de meesten toch echt van start. Om je doel dan uiteindelijk te bereiken, zul je toch echt uit de comfortzone moeten komen. Tenslotte hebben de manieren van het verleden je gebracht tot het punt waar je nu zit. Je wil iets veranderen, dus zul je het anders moeten doen.

Die veranderingen kunnen best moeilijk vol te houden zijn. Vandaar dat veel mensen na een paar weken hun goede voornemen al weer aan de kant hebben gegooid. Veranderen is een kwestie van doorzetten en doorbijten. Beginnen met sporten, een nieuwe manier van eten oppakken of gezonder eten, kost moeite. Daar kun je wel wat hulp bij gebruiken. De kans van slagen zou aanzienlijker groter zijn als de nieuwe levenswijze als een soort software is geprogrammeerd in je brein. Een paar instrumenten maken het makkelijker om te schakelen naar de nieuwe gewoonte die je jezelf aan probeert te leren. Een klein beetje discipline maakt het mogelijk op een eenvoudige manier je geest en lichaam te resetten en de dingen positief te veranderen. Daardoor is het makkelijker een nieuwe manier van leven vol te houden. Begin bij het begin.

WAT IS JE DOEL?

Wat wil je bereiken met je nieuwe manieren? Gaan we afvallen? Gaan we spieren opbouwen? Of gaan we gewoon gezonder leven?

Maak dit nieuwe doel tot een project. Er is vast wel ergens beeldmateriaal zoals een foto te vinden van wat jij ongeveer wilt bereiken. Hang of plak deze foto op een plaats waar je vaak komt, zodat je er regelmatig mee geconfronteerd wordt. De koelkast bijvoorbeeld. Lees hierna de onderstaande tips door en probeer ze allemaal toe te passen om het maximale uit je doelstelling te halen.

 1. SLUIT DE DERTIG DAGEN DEAL

Je moet er drie tot vier weken voor uittrekken om iets in je lichaamssysteem te programmeren. Deze tijd heb je nodig om te wennen aan veranderingen. De eerste dertig dagen zijn daarom het moeilijkst. Daarna is het aanzienlijk makkelijker vol te houden. Doorzetten dus!

2. BEGIN EENVOUDIG

Probeer niet je leven in één dag om te gooien. Alles in één keer omgooien is een te grote stap. We gaan dus niet op één dag beslissen om te beginnen met sporten, te stoppen met roken en te beginnen met een andere manier van eten. Wanneer je het doel hebt om één à twee uur te sporten begin dan met een kleine twintig minuten waarna je het opbouwt. Wanneer we het over je voeding hebben, moet je niet verwachten dat alles direct perfect gaat, maar doe wel je best.

3. DAGELIJKSE ROUTINE

Zorg er in de eerste dagen voor dat je voornemens een dagelijkse routine worden. In het geval van sporten zal je dus in je eerste maand elke dag naar de gym moeten om er een gewoonte van te maken en het in je systeem te krijgen. Je gaat heen om te sporten of alleen maar koffie te drinken. Maak er een gewoonte van om er heen te gaan. Deze dagelijkse routine zorgt er voor dat het makkelijker is om vol te houden. Zou je het om de dag doen of slechts een paar keer in de week dan is het moeilijker om vol te houden.

4.  HERINNER JEZELF AAN JE VOORNEMEN

Na ongeveer twee weken kan het voor komen dat je een beetje vergeet waar je het allemaal ook alweer voor doet. Plaats hier en daar op een opzichtige plaats in je omgeving iets waar je doel op staat. Wanneer je namelijk deze reminders een paar dagen mist, kun je je doel weer helemaal uit het oog verliezen.

5. STRUCTUUR 

Houd in de eerste maand een strak regime aan in je nieuwe voornemen. Sport bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd en op dezelfde plaats. Door deze structuur is het makkelijker om het vol te houden. Kies vaste tijden voor je voeding.

6. ZOEK EEN BUDDY

Zoek iemand in je vriendenkring, die dezelfde doelen heeft. Mensen met gedeelde interesses en doelen kunnen elkaar heel goed stimuleren. Wanneer het dan een dag wat moeilijker gaat, heb je iemand in de buurt met wie je kan praten of aan wie je je op kan trekken.

7. MAAK EEN RITUEEL

Een ritueel kan de veranderingen in je leven meer bestaansrecht geven. Wanneer je opstaat, is het makkelijker als je dat steeds op dezelfde manier doet. Wanneer je wilt stoppen met een slechte eetgewoonte kun je bijvoorbeeld in je vingers knippen als je een moment van zwakte voelt.

‘Een klein beetje discipline maakt het mogelijk op een eenvoudige manier je geest en lichaam te resetten en de dingen positief te veranderen.’

8. ONTHOUD DIT: JE BENT NIET PERFECT

Verwacht niet van jezelf dat meteen elke poging om je leven te beteren een succes is. Er zullen altijd zwakke momenten zijn en die zul je gewoon moeten accepteren. Dan duurt het maar iets langer om je extra kilo’s kwijt te raken. Doe gewoon je best en houd rekening met een paar hobbels op je weg.

9. GEBRUIK HET WOORD ‘MAAR’

Het woord ‘MAAR’in plaats van ‘maar’ heeft een alles veranderende kracht. Als je met negatieve gedachten geconfronteerd wordt, kun je die omzetten naar positieve gedachten door het woord ‘MAAR’. Bijvoorbeeld: “Ik ben hier niet zo goed in MAAR ik ga nog meer mijn best doen en dan haal ik het echt wel.”

10.  VERWIJDER ALLE VERLEIDINGEN

Wanneer je probeert af te vallen, is het niet verstandig om je kasten vol te gooien met allerlei lekkernij. Allerlei verleidingen waar je constant mee wordt geconfronteerd, leiden je meer af van je doel dan je denkt. De eerste dertig dagen zijn hierin heel belangrijk.

11. DOE HET ALS EEN EXPERIMENT

Een maand lang experimenteren is veel minder zwaar dan wanneer je meteen resultaat wilt zien of een planning maakt voor de komende zes maanden. Daardoor wordt het voor jou veel makkelijker om het vol te houden. Wanneer je dit afspreekt met jezelf of met je buddy voelt het minder zwaar.

12. SWISH

Swish is een visualisatietechniek die je kunt gebruiken. Visualiseer je oude ‘IK’ met de verkeerde gewoonten als een foto. Duw daarna in gedachte de foto weg en vervang deze door je nieuwe ‘IK’ en goede gewoonten. Wanneer je dit enkele malen visualiseert voordat je stopt met je oude gewoonten, gaat het een stuk makkelijker. Natuurlijk kun je dit ook doen tijdens de zwakke momenten van je nieuwe ‘IK’.

13. SCHRIJF HET OP

Schrijf je doelen op. Daardoor krijgen ze veel meer waarde voor je en zal het halen van je nieuwe ‘goals’ weer een stukje makkelijker worden. Probeer ook in een dagboek op te schrijven wat je hebt gegeten en hoe je je voelde die dag. Als je daarbij ook nog bijzonderheden van die dag noteert, kun je achteraf altijd achterhalen waarom het de ene dag perfect gaat en de andere dag juist wat minder. Dat draagt bij aan je bewustzijn.

14. GENIET VAN DE VERANDERINGEN

Neem je veranderingen niet voor lief. Sta af en toe stil bij wat je bereikt hebt. Dat je lichter bent, dat je makkelijker beweegt, dat je je fitter voelt. We zijn snel gewend aan verandering, maar vergeten ook snel dat we er hard voor gewerkt hebben. Je bent fitter, gezonder en zit beter in je vel!

15. DOE HET VOOR JEZELF

Een nieuw doel moet altijd voor jezelf zijn en niet worden gestuurd door een ander. Sta achter je beslissingen. Laat je niet afleiden door de dingen die je ook nog zou moeten doen of door schuldgevoel tegenover andere mensen. Dit is voor jou.

Probeer al je doelen te stellen met als uitgangspunt een gezonder leven. Zoek altijd naar een balans in geest, lichaam en ziel.

Foto's : Shutterstock
Photo by Hamza Butt Follow
Photo by Eric Rothermel on Unsplash
Photo by Vanessa Serpas on Unsplash
Photo by Jose Chavez on Unsplash
archief S&F 166
ZIN EN ONZIN van supersets
Sterke botten - Meer testosteron