5 voordelen van... Zumba!

Tuesday 29 May 2018
138
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

1. Je verbrandt sneller vet en calorieën

Een gemiddelde persoon verliest ongeveer tussen de 350 en 650 calorieën per uur in een Zumba training. Bij Zumba train je elke spiergroep in je lichaam en het stimuleert je gevoel voor evenwicht. Het beste is dat je 2 tot 3 Zumba lessen per week volgt. Je lichaam heeft rust nodig en je zult je spieren echt voelen!

Let wel op dat Zumba Fitness geen workout is om je spiermassa op te bouwen.

Interval training: omdat de cardiovasculaire oefeningen van Zumba vaak afwisselt tussen hoge- en matig intensiteit, kan je hierdoor meer calorieën verbranden dan bij sporten met alleen middelmatige intensiteit. Je doet er serieus wat cardio mee met Zumba.

 

2. Socializing

Aangezien Zumba een groepssport is, is het leuk om een vriend of een vriendin mee te nemen. Dit is natuurlijk niet nodig want je kan in de Zumba klas zelf ook veel leuke mensen leren kennen.

 

3. Body Toning

Met Zumba dans je op het ritme van de muziek en moet je vaak bepaalde bewegingen doen zoals squats of twists (zonder dit door te hebben!). Hierdoor kan je elk deel van je lichaam bewegen.

Tip! Zumba Toning is een iets heftiger cardio waarbij je specifieke spiergroepen traint (met nadruk op je armen, heupen en benen). Tijdens je training gebruik je 2 toning sticks. De toning sticks van Zumba zijn gevuld met zand en kunnen tot 1 kilo wegen. De voordeel van Zumba Toning is dat je meer je spieren traint en een fittere uitstraling krijgt.

 

4. Het helpt tegen stress

Door bepaalde dansbewegingen van Zumba kan je je coördinatie en houding verbeteren. De muziek brengt je in de stemming en je gaat er meer moeite voor doen.

Aerobics workouts (zoals Zumba) kunnen ook je humeur verbeteren doordat de endorfines hierbij vrijkomen in de hersenen. Deze hormonen staan bekend voor het verzachten van de pijn en het gevoel van vreugde.

 

5. Uithoudingsvermogen

Doordat je intensief danst op een snelle tempo en op maat van de muziek, train je ook je uithoudingsvermogen. Je kan hierbij meer longinhoud krijgen. Zumba is een workout waarbij je je hele lichaam laat bewegen. De lessen worden afgesloten met stretch oefeningen die terug voor rust zorgen.

 

Zumba is geschikt voor alle leeftijden. De niveaus en routines worden aangepast aan elke leeftijdsgroep. Voor kinderen is er Zumba Kids voorzien en voor ouderen Zumba Gold. Natuurlijk bestaan er nog meer varianten, zoals aquazumba (voor de waterliefhebbers), Zumba Toning en Zumba Step.

 

Tip! Omdat je de hele training lang op je voeten danst, is het handig om aerobics schoenen of cross trainers te dragen. Sportschoenen zijn hiervoor niet aangeraden vanwege hun harde zolen. Zumba heeft veel soorten danspasjes en draaibewegingen die niet gemakkelijk gaan op normale sportschoenen. Schoenen met schokabsorberende zolen en spitszolen worden hierbij aangeraden.

Photo by teammarche on Flickr
Photo by http://www.andersen.af.mil/News/Features/Article/638605/andersen-hosts-zumba-against-domestic-violence/
Photo by Esther Max on Flickr
Recept : 1- persoon proteine cheesecake (vet- en carb-arm)
Recept : 5 -ingrediënten zachte Proteine koekjes (vetarm)