Fitness 

Sportvasten

maandag 03 februari 2014
13
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Gezondheidsredenen

Wanneer men vast om gezondheidsredenen dan is dat met de gedachte het lichaam te ontdoen van afvalstoffen. Dit zou heilzaam kunnen werken bij chronische ziekten. Daarnaast kan een vastperiode een goede voorbereiding zijn op een verstandige afslankkuur (geen crashdieet).


Verschillende manieren van vasten


Er zijn veel verschillende manieren van vasten. Zo zijn er strenge, maar ook minder strenge vastperioden. Soms kiest men er bijvoorbeeld voor om op een dag alleen maar fruit te eten, dit is ook een soort van vasten. Daarnaast kiest men er soms voor om twee of drie dagen alleen maar fruit- en groentesapjes te drinken. Een stap verder is de keuze om twee of drie dagen helemaal niets te eten (wel drinken). Het is vaak verstandig om een overgangsperiode in te lassen in plaats van in één keer te stoppen met eten. Zo kun je op dag één ervoor kiezen om de helft te eten van wat je normaal eet. En op dag twee en drie kun je verder afbouwen met wat yoghurt, fruit, rauwkost en rijst. Op deze manier geef je jezelf de tijd om aan de voedselbeperking te wennen. Op de vastendagen eet je dan twee tot drie dagen helemaal niets, maar er moet wel genoeg gedronken worden. Zo drink je bijvoorbeeld water, (verse) vruchtensap of kruidenthee. Na twee of drie dagen niks gegeten te hebben, bouw je het langzaam op waarmee de opbouwdagen er dus ongeveer hetzelfde uitzien als de afbouwdagen. Lees jezelf eerst even goed in voordat je met zoiets gaat beginnen, of vraag aan de huisarts of het voor jou verstandig is om te vasten.


Sportvasten
 

“Sportvasten is een 10-daags trainingsprogramma bestaande uit een combinatie van een vastenkuur en dagelijks 30 minuten duurtraining gevolgd door trainings- en voedingsprincipes waarin het accent ligt op een relatieve lage koolhydraatinname (40% van de dagelijkse caloriebehoefte). Doel is het lichaam te trainen in oxidatieve vetverbranding en dit met de juiste lifestyle principes te behouden.” Bron: sportvasten.nl

De gedachte achter het sportvasten is dat toen we vroeger honger hadden we moesten jagen om eten te verzamelen. Historisch gezien is het dus normaal om langere tijd te vasten én actief te zijn gevolgd door een periode waarin voldoende voedsel aanwezig is. De doelstelling van het sportvasten is om een metabolische switch te veroorzaken. Wanneer door een vastenkuur de suikerreserves in het lichaam klein zijn, dan moet het lichaam wel overschakelen op de vetverbranding. Door deze kuur hoopt men een switch te realiseren, waardoor het lichaam dus beter in staat is om vetten te verbranden en waardoor uiteindelijk ook het vetpercentage zal afnemen.

De organisatie achter sportvasten claimt na een 10 daags programma een gemiddeld afslankresultaat bij mannen van 4-6 kg en bij vrouwen 2-4 kg. Daarnaast wordt beweerd dat de gemiddelde conditieverbetering bij mannen 14% is en bij vrouwen 9%. Een Duitse studie was als volgt opgezet: “14 gezonde, mannelijke, recreatieve lopers volgden de 10-daagse sportvastenkuur (“make the switch”), gevolgd door zeven dagen van de opvolgrichtlijnen (“keep the switch”). Deze richtlijnen schrijven drie keer per week sporten voor en een koolhydraatinname van 40% van de dagelijkse caloriebehoefte.” Hieruit kwamen de volgende resultaten:

  • Er werd gemiddeld een gewichtsverlies geconstateerd van 4.2 kg.
  • De buikomvang nam af met 4.5 cm.
  • Het vetpercentage daalde met 3.4 procent.
  • Sportvasten heeft op basis van de lactaatcurves (indicatie voor de mate van verzuring) een duurprestatie verhogend effect.

“Sportvasten heeft op basis van de hartslagfrequenties een duurprestatie verhogend effect. Een hogere vetverbranding is gerelateerd aan een betere duurconditie en op basis hiervan heeft sportvasten een duurprestatie verhogend effect.” Bron: sportvasten.nl

Sportvasten is een betrekkelijk nieuwe hype. Diegene die het sportvasten promoten, claimen indrukwekkende resultaten te boeken. Ik moet dan ook zeggen dat bovenstaande resultaten er niet om liegen. Aan de andere kant lijkt het mij echter logisch dat de mensen die deelnemen afvallen omdat ze 10 dagen vasten en daarbij ook nog sporten. Daarnaast wordt beweerd dat het duurvermogen wordt vergroot omdat de vetverbranding (oneindige voorraad) toeneemt en daardoor de suikerverbranding afneemt en men zo langer een activiteit vol kan houden. Dit is natuurlijk een mooi iets, maar dit is ook iets wat plaatsvindt bij mensen die regelmatig sporten en daardoor het lichaam trainen om efficiënt vetten te verbranden. Sporters en top-sporters zijn al erg efficiënt in het verbranden van vetten. Daarom is sportvasten waarschijnlijk niet erg geschikt voor deze mensen. Het NOCNSF raadt sportvasten dan ook af omdat ze stellen dat sportvasten de weerstand vermindert en het spierweefsel aantast.


Waar kan ik sportvasten?
 

Sportvasten kan bij meer dan 200 gecertificeerde sportvastenbegeleiders in heel Nederland. Een sportvastenkuur kost rond de 300 euro. De kosten zitten hem vooral in de persoonlijke begeleiding en het supplementenpakket.


Conclusie
 

Er moet nog meer onderzoek worden gedaan om te kijken naar de fysiologische resultaten van het sportvasten. Het is te makkelijk om harde conclusies te trekken op slechts één onderzoek dat is uitgevoerd op slechts 14 mensen. Een aantal onderzoeken wordt dan ook op dit moment opgestart, dus ik verwacht dat er binnen een bepaalde tijd meer informatie beschikbaar is. Als de vetverbranding extra actief wordt na een 10 daagse kuur dan zou dat uiteraard een mooi resultaat zijn! Ook vallen mensen natuurlijk graag 4 kilo af in ruim 2 weken tijd. Wel is het een must dat men blijft sporten (actief blijft) na deze vastenperiode anders zullen de resultaten uiteraard niet blijven. Het klinkt dus als een snelle oplossing in slechts 10 dagen, maar dat is dus niet helemaal het geval omdat ook daarna een gezondere levensstijl gehanteerd moet worden. Daarom denk ik nog steeds dat de meest ideale manier van afvallen een gedragsverandering is waarin op een goede en gebalanceerde manier voeding en activiteit worden gecombineerd tot een passende gezonde lifestyle. Een extreme sportvastenkuur zou dus eigenlijk niet nodig hoeven zijn, maar mogelijk is dit voor bepaalde mensen de oplossing om een switch te maken naar een hogere vetverbranding en zo mooie resultaten te behalen.

http://www.fitness-weetjes.nl/dieet/sportvasten/
Dikke buik laat tumoren groeien
sportschool overzicht